SO ❤

Idag hade vi SO och vi hade lite repetition från förra gången om jorden uppbyggnad. 
Den här gången pratade vi om Jordbävningar, vulkanutbrott och berg. 
Jördbävningar: Om det är mindre skakningar så är det ett jord skalv, och om det är en större kollission så var det en jordbävning.Det som orsakar dom här grejerna är att det finns sju stora kontinetplattor och tio små, dom rör sig hela tiden, dom kan röra sig mot varandra, ifrån varandra, på varandra att ena är uppe och andra är nere och sen kan dom åka förbi varandra. Då blir det jordbävningar, vulkanutbrott och berg. Dom som ofta drabbas är när man länderna ligger nära där plattorna befinner sig. Plattorna kan skapa en tsunami också, då blir den en jordbävning i  vattnet och då kan länder som ligger nära havet bli drabbade ordeltligt.
Min lärare Ida förklarade det som en relation: Om två plattor var på dejt men att dom  inte passade ihop och gick till baka till sina platser så var det ett Jord skalv.  Om två plattor var på dejt och dom gifte sig och satt fast i varandra länge, och sen beslutade att dom skule skilja sig så var det en jordbävning. U - land och I -land har vi pratat om också och det betyder att om ett lan är U - land så är det fattigt, har inte rpd med boede eller rent vatten eller mat om det skulle bli en jordbävning  men om det skulle vara ett I - land så är det rikt och det har råd med boende, sjukvård, mat, dryck, och att fixa röran som jordbävningen har ställt till. I - land kan också få bättre byggmaterial än vad U - land har. 
Berg: Om det är två plattor och den ena trycker ner den andra, då skapar man ett berg. Japan är ett berg som uppstått under vatten tex. Japan ligger lågt. Om det skulle bli en tsunami i havet runt Japan skulle dom inet ha något skydd för att dom har bara hav runt om kring sig. 
Vulkanutbrott: sker när plattor glider isär eller kolliderar och bildar sprickor i jordens olika skikt, magma väller upp= lava  Isär = snälla kollision = farliga. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

iiiiiiida.blogg.se

Jag är en tjej som heter Ida Holm, !2 år snart 13. Jag älskar min katt Sticky och min bästa vän Molly. Jag älskar Eric Saade. Jag gillar Ben & Jerry`s, Victoria´s Secret och Adventure Time. Jag kommer att skriva vad som händer i skolan.

RSS 2.0