skillnaden mellan ett i-land och ett u-land

Ett i-land är ett rikt land som har bra sjukvård, bra utbildning, den har rent vatten, det är modernt och har fabriker. I ett i-land har folk bra boende och levnadsstandard. Dom har el, avloppoch hjälp till de som behöver. Många har jobb. 
Ett u-land är ett land som är fattigt och inte har lika mycket tillgång till sjukvård och utbildning och inte har lika mycket rent vatten. Folk är fattiga och inte har något jobboch dom har inga boenden ofta. Folk går om kring otrygga och saknar el vatten och har dålig levnadsstandard.  
Ett i-land förbrukar ca 400 - 700 liter per dag medans ett u-land förbrukar ca 20 - 30 liter per dag. 
Det är för att ett i-land har teknik och ekonomi för att förse alla med rent vatten. Ett i-land har hög levnadsstandard, konsumerar varor och förbrukar vatten utan att mat tänker på konsekvenserna. Ett u-land måste gå ibland 1-2 mil per dag för att få lite vatten eller borra brunnar men eftersom det är dyrt så kan inte alla göra det. Dom saknar industrier och folket köper inte varor och inte modernavanor som tillexempel diskmaskin. För att folket ska kunna få mycket mer vatten så måste dom borra mera brunnar. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

iiiiiiida.blogg.se

Jag är en tjej som heter Ida Holm, !2 år snart 13. Jag älskar min katt Sticky och min bästa vän Molly. Jag älskar Eric Saade. Jag gillar Ben & Jerry`s, Victoria´s Secret och Adventure Time. Jag kommer att skriva vad som händer i skolan.

RSS 2.0