SO

Det var en jordbävning i Fillipinerna. 
En jordbävning sker när två kontinentplattor åker ifrån varandra. 
Den här jordbävningen skedde 15/10 - 2013 - 07:20. Centrala Fillipinerna skakades på tsdagsmårgonen av en kraftig jordbävning som uppmättes till 7,2 på richterskalan. Det var minst 93 människor som dog på ön Bohol. Det är många turistmål för att det finns många fina stränder där.Folk sprang av panik upp mot bergen av rädsla för en flodvåg men skalvet orakade ingen tsunami. 
Många byggnader, vägar och kyrkor skadades. Det var en helg och då var många skolor och kontor stängda så det kan ha räddat några liv att det var stäng och helg. Dödssiffran stiger för det kan ligga döda människor under rasande hus och det blir svårare med räddningsarbetet har försvårats för regn, vindar och mökret som kommer fram mot kvällen. När hus rasar och vägar spricker och går sönder så blir det jobbigt för människorna för då har dom kanske inget tak över huvudet, mat , rent vatten eller så kanske vägarna är blockerade och då kan inte någon komma och hjälpa dom och dom kan inte komma till ett sjukhus för att sjukhuset kanske har rasat eller så kommer dom bara inte fram för att vägen är blockerad. 
 
Fillipinerna ligger i Eldringen som ligger kring stilla havet där det är vanligt med jordbävningar och vulkanutbrott. 1976 inträffade den värsta naturkatastrofen hittils i Fillipinerna, då mellan 5000 - 8000 människor omkom i ett jordskalv som utlöste en tsunami. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

iiiiiiida.blogg.se

Jag är en tjej som heter Ida Holm, !2 år snart 13. Jag älskar min katt Sticky och min bästa vän Molly. Jag älskar Eric Saade. Jag gillar Ben & Jerry`s, Victoria´s Secret och Adventure Time. Jag kommer att skriva vad som händer i skolan.

RSS 2.0